نور هدایت
به وبلاگ نور هدایت خوش آمدید
نويسندگان

میلاد باسعادت کریمه اهل بیت،شفیعه روزجزا،

الگوی جاویددختران باایمان مبارکباد 

آسمان چشم گشاده تا از انوار الهی معصومه اهل بیت

نورانی شود و ظرف دلش را پر از پرواز فرشتگان سازد.

 

زمین دل گشوده تا همه عطشش را با

کرامت کریمه اهل بیت سیراب سازد.

 

زمان،هروله می‏کند تا هلال ذیقعده را در آغوش کشد و از خبر ولادتِ نوری از

انوار ولایت درمهد امامت و وصایت، سرشار شور و مستی شود.

 

سلام بردیدگان معصومی که عصمت، ناخدای دریای نگاهش بود

*************

ای روح محبت که به قم قائمه ای
یادآور زهد و عفت فاطمه ای
معصومه و خواهر محبوب رضا
اوعالم اهلبیت و تو عالمه ای

*************

حضرت فاطمه معصومه (س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری، در شهر مدینه چشم به جهان گشود. این بانوی بزرگوار،  از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسایی و  تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می رفت. پدران این خاندان، همه برگزیدگان و پیشوایان هدایت، گوهرهای تابناک امامت و سکان داران کشتی انسانیت بودند.

سرچشمه دانش

 حضرت معصومه (س) در خاندانی که سرچشمه علم و تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن امام، یعنی حضرت رضا (ع) عهده دار امر تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شد و مخارج آنان را نیز بر عهده گرفت. در اثر توجهات زیاد آن حضرت، هر یک از فرزندان امام کاظم (ع) به مقامی والا دست یافتند و زبانزد همگان گشتند. ابن صباغ ملکی در این باره می گوید: هر یک از فرزندان ابی الحسن موسی معروف به کاظم، فضیلتی مشهور دارد.بدون تردید بعد از حضرت رضا (ع) در میان فرزندان امام کاظم(ع) حضرت معصومه (س) از نظر علمی و اخلاقی، والا مقام ترین آنان است. این حقیقت از اسامی، لقب ها، تعریف ها و توصیفاتی که ائمه اطهار (ع) از ایشان نموده اند، آشکار است و این حقیقت روشن می سازد که ایشان نیز چون حضرت زینب (س) عالمه غیر معلمه بوده است. 

مظهر فضایل

 حضرت فاطمه معصومه (س) مظهر فضایل و مقامات است. روایات معصومان (ع) فضیلت ها و مقامات بلندی را  به آن حضرت نسبت می دهد. امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است. و برای امیر مومنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت  می شوند.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/٦/٢۳ ] [ ۱٠:٠٩ ‎ق.ظ ] [ مبینا.صوفیان ] [ نظرات () ]

شیعه در لغت بر دو معنا اطلاق می‌شود، یکی توافق و هماهنگی دو یا چند نفر بر مطلبی، و دیگری، پیروی کردن فردی یا گروهی، از فرد یا گروهی دیگر.در زبان عربی در اصل به معنای یک، دو یا گروهی از پیروان است. در قرآن این لفظ چندین بار به این معنا به کار رفته‌است.  برای نمونه در آیه ۱۵ سوره قصص درباره یکی از پیروان موسی از عنوان شیعه موسیو در جای دیگر از ابراهیم به عنوان شیعه نوح یاد می‌کند. در تاریخ اسلام لفظ شیعه، به معنای اصلی و لغوی‌اش برای پیروان افراد مختلفی به کار می‌رفت. برای مثال، گاهی از شیعه علی بن ابی‌طالب و گاهی از شیعه معاویه بن ابی‌سفیان نام برده شده. اما این لفظ به تدریج معنای اصطلاحی پیدا کرد و تنها بر پیروان علی که به امامت او معتقدند اطلاق می‌شود.و با تعالیم جعفر بن محمد به صورت یک مذهب مستقل درآمد.

«شیعه» در اصطلاح به آن عده از مسلمانان گفته می‌شود که به خلافت و امامت بلافصل علی معتقدند، و بر این عقیده‌اند که امام و جانشین پیامبر اسلام از طریق نصّ شرعی تعیین می‌شود، و امامت علی و دیگر امامان شیعه نیز از طریق نص شرعی ثابت شده‌است.

شیعه دوازده امامی، یگانه مذهبی است که بر سنت اصیل اسلام واقعی استوار مانده و عقیده دارد که اسلام، مکتب جامع و جاوید است و برای تمام اعمال و اخلاق و عقاید انسان از ساده ترین مسایل مثل خوردن و خوابیدن گرفته تا عالی ترین مسایل مثل مبدء و معاد دستور و برنامه دارد. به عقیده شیعه چنین مکتبی امکان ندارد در مسأله بسیار مهم رهبری و امامت و تعیین جانشین برای پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله- سکوت اختیار کند و یا انتخاب چنین منصبی را به عهده انسانهای معمولی بگذارد. 

این عقیده صحیح را قرآن و سنت و عقل تایید می کند. در این قسمت به شواهد قرآنی بسنده و به نمونه هایی از آیات قرآنی اشاره می کنیم و تفصیل آنرا به منابع مربوطه ارجاع می دهیم . 
اول: آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً»[1] در کنار آیه شریفه «یا ایّها الرسول بلّغ ما انزل الیک من ربّک و ان لم تفعل فما بلّغت رسالته و الله یعصمک من الناس ...»[2] با توجه به شأن نزول این آیات که در حجه الوداع نازل شده و پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ صریحاً علی بن ابیطالب ـ علیه السلام ـ را به عنوان مولا و سرپرست مسلمین معرفی کردند، جای هیچ شک و تردیدی را باقی نمی گذارد که: حق با مذهبی است که امام منصوص را اطاعت و تبعیّت می کند. 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/٦/٢۳ ] [ ٩:٤٢ ‎ق.ظ ] [ مبینا.صوفیان ] [ نظرات () ]

اعمال انسان و مصیبت ها-مصیبت‏ و سختی‏-بلا و گرفتاری


معنی بلا : (بَ) [ ع . بلاء ] ( اِ.) 1 - آزمایش . 2 - سختی ، گرفتاری . 3 - مصیبت ، آفت . 4 - بدبختی ای که بدون انتظار و بی سبب بر سر کسی وارد آید. 5 - ظلم ، ستم . ؛ ~ بر سر کسی آوردن کسی را گرفتار زحمت کردن .

اشاره به چند آیه شریفه قرآن در مورد بلا و آزمایش الهی


• وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَات وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ
قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مالها و جانها و میوه‏ها، آزمایش مى‏کنیم؛ و بشارت ده به استقامت‏کنندگان!(بقره155)

• وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَکُمْ
ما همه شما را قطعاً مى‏آزمائیم تا معلوم شود مجاهدان واقعى و صابران از میان شما کیانند، و اخبار شما را بیازماییم!(محمد31)

• أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ
آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟!(عنکبوت2)

• فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَکِنَّ اللّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللّهَ رَمَى وَلِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلاء حَسَناً إِنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
این شما نبودید که آنها را کشتید؛ بلکه خداوند آنها را کشت! و این تو نبودى (اى پیامبر که خاک و سنگ به صورت آنها) انداختى؛ بلکه خدا انداخت! و خدا مى‏خواست مؤمنان را به این وسیله امتحان خوبى کند؛ خداوند شنوا و داناست.(انفال17)
.
.
.
دقت در این آیات کاملا ما را متوجه یک اصل می کند و آن اینکه خداوند انسانها را در این دنیا به آزمایش مبتلا خواهد نمود.
هرچند گاهی آزمایشات سخت هست مانند از دست دادن عزیزان و کمبود هزینه زندگی وغیره..
اما به هر صورت وظیفه مومن اینست که با این ابتلائات صبر نماید و همیشه در ایمان و ذکر خداوند ثابت قدم باشد.
اما جای یک سوال باقی می ماند که اگر خداوند به همه چیز مطلع هست و اسرار ما را می داند پس چرا ما را آزمایش می نماید؟
در پاسخ این اشکال باید گفت که :
آزمایش الهی فقط برای شناخت ما انسانها نیست بلکه حداقل اثری که این آزمایشات دارد تقویت ایمان مومنین و شناخت خالصین و نا خالصین نزد مومنین است..
و علاوه بر اینها باید گفت:
بر فرض که خداوند مومنین خالص خود را می شناسد اگر آنها را بدون عمل وارد بهشت و رحمت خود نماید در اینصورت دیگر برتری انسان بر فرشتگان وجود نخواهد داشت!
چرا که برتری انسان از فرشتگان به خاطر عمل ارادی انسان هست...
و کاملا عکس همین قضیه برای کفار هم صدق می نماید.یعنی امکان ندارد خداوند به صرف دانستن اینکه شخصی بدکار است و آن شخص هنوز عملی ازش سر نزده او را عقاب نماید!

ایمان بیشتر ؛ بلاء و ابتلاء فراوان تر !!!

در حقیقت بلا و امتحان، نشان توجّه خدا به مؤمن است (1)

والا درباره عدّه‏ ای در قرآن می‏فرماید:

ذَرْهم یَاْکلوا و یتمتعواللَّه کالا نعام(2)

ای پیامبر آنان را رها کن!تا بخورند و بهره ببرند، همانند چارپایان !

به هر صورت بلاء مرحله‏ ای از سیر و سلوک مؤمن و تربیت الهی اوست و دو خاصیّت دارد:

1. نقطه ضعف را بر او آشکار می‏کند

2. او را از شرک ها جدا کرده و ناتوانی تکیه ‏گاه های دیگر را تجربه می‏کند و به توحید و اتکال خالصانه به حق می‏رساند.

بلاء و امتحان مثل کوره ‏ایست که شی‏ءِ را تافته می‏کند و ناخالصی ‏اش را می‏گیرد.

این امتحان در 5 چیز تصویر شده است:

«لنبلوّنکم...؛ حتماً شما را می‏ آزمائیم.» با چیزی از: (3)

1. ترس

2. گرسنگی

3. نقص اموال

4. نقص جانی

5. ثمرات و میوه‏ های زندگی

---------------------------

1) در حدیثی نیز آمده است که بلاء برای دوستی است (اصول کافی)

2) ترکیب دو آیه، سوره حجر، آیه 3 و سوره محمّد«صلی الله علیه وآله»، آیه 12

3) سوره بقره، مفاد آیه 155


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/٦/۱٥ ] [ ۱۱:۱٧ ‎ق.ظ ] [ مبینا.صوفیان ] [ نظرات () ]

زلزله آیتی از آیات و نشانه های خداوند است تا ما را بیشتر به تفکر و تدبر وادارد و از این جهت نمازی به نام نمازآیات نیز برآن واجب است. البته حکمت خداوند از بروز اینگونه حوادث خود مبحثی جداگانه است، کسی چه می داند هر حادثه‌ای مانند زلزله و سیل و دیگر حوادث طبیعی یا به قصد امتحان است یا به قصد مجازات و یا عبرتی دیگر برای ماست که فقط خداوند قادر حکیم از آن آگاه و مطلع است.

اما اینگونه حوادث ناگوار که بشر می تواند با علم و دانش از بروز بیشتر آسیب های آن جلوگیری نماید خود درسهای الهی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی و مدیریتی را نیز در پی دارد که لازم است به آنها توجه نمائیم. در این مقاله سعی می‌شود یکی از درسهای اجتماعی و اقتصادی زلزله آن هم از زاویه ای خاص مورد بررسی قرار گیرد.

الزَلْزَلَة

﴿ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

بنام خداوند بخشایشگر مهربان

إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا ﴿1﴾
هنگامى که زمین شدیدا به لرزه درآید،

وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا
﴿2﴾
و زمین بارهاى سنگینش را خارج سازد!

وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا
﴿3﴾
و انسان مى‏گوید: «زمین را چه مى‏شود (که این گونه مى‏لرزد)؟!»

یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا
﴿4﴾
در آن روز زمین تمام خبرهایش را بازگو مى‏کند؛

بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحَى لَهَا
﴿5﴾
چرا که پروردگارت به او وحى کرده است!

یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ
﴿6﴾
در آن روز مردم بصورت گروه‏هاى پراکنده (از قبرها) خارج مى‏شوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود!

فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ
﴿7﴾
پس هر کس هموزن ذره‏اى کار خیر انجام دهد آن را مى‏بیند!

وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ
﴿8﴾
و هر کس هموزن ذره‏اى کار بد کرده آن را مى‏بیند!


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/٦/٦ ] [ ۸:٢٠ ‎ق.ظ ] [ مبینا.صوفیان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم «اِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ و َیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا» همانا این قرآن‏، به راهى که استوارترین راه‏هاست‏، هدایت میکند؛ و به مؤمنانى که اعمال صالح انجام می‏دهند، بشارت مى‏دهد که براى آنها پاداش بزرگى است‏. (اسراء /9) هدف از ایجاد این وبلاگ قرآنی، که قرآن کتاب الهی و سخن «دوست» است و در پوست وخون مسلمانان ریشه دوانیده و پاسخ همه سوالات بشری را در طول تاریخ با صراحت و آشکارا داده شده و همیشه راهنما و هدایتگر دوستداران راه حقیقت و آرامبخش زندگی انسانها بوده و هست . پس شایسته است که ما از این نور هدایت روشنی جوییم و به آن رو آوریم و امیدوارم مطالب خوبی در این وبلاگ کسب نموده و دعای گوی این بنده حقیر باشید.
موضوعات وب
صفحات اختصاصی
امکانات وب