نور هدایت
به وبلاگ نور هدایت خوش آمدید
نويسندگان

اعمال انسان و مصیبت ها-مصیبت‏ و سختی‏-بلا و گرفتاری


معنی بلا : (بَ) [ ع . بلاء ] ( اِ.) 1 - آزمایش . 2 - سختی ، گرفتاری . 3 - مصیبت ، آفت . 4 - بدبختی ای که بدون انتظار و بی سبب بر سر کسی وارد آید. 5 - ظلم ، ستم . ؛ ~ بر سر کسی آوردن کسی را گرفتار زحمت کردن .

اشاره به چند آیه شریفه قرآن در مورد بلا و آزمایش الهی


• وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَات وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ
قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مالها و جانها و میوه‏ها، آزمایش مى‏کنیم؛ و بشارت ده به استقامت‏کنندگان!(بقره155)

• وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَکُمْ
ما همه شما را قطعاً مى‏آزمائیم تا معلوم شود مجاهدان واقعى و صابران از میان شما کیانند، و اخبار شما را بیازماییم!(محمد31)

• أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ
آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟!(عنکبوت2)

• فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَکِنَّ اللّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللّهَ رَمَى وَلِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلاء حَسَناً إِنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
این شما نبودید که آنها را کشتید؛ بلکه خداوند آنها را کشت! و این تو نبودى (اى پیامبر که خاک و سنگ به صورت آنها) انداختى؛ بلکه خدا انداخت! و خدا مى‏خواست مؤمنان را به این وسیله امتحان خوبى کند؛ خداوند شنوا و داناست.(انفال17)
.
.
.
دقت در این آیات کاملا ما را متوجه یک اصل می کند و آن اینکه خداوند انسانها را در این دنیا به آزمایش مبتلا خواهد نمود.
هرچند گاهی آزمایشات سخت هست مانند از دست دادن عزیزان و کمبود هزینه زندگی وغیره..
اما به هر صورت وظیفه مومن اینست که با این ابتلائات صبر نماید و همیشه در ایمان و ذکر خداوند ثابت قدم باشد.
اما جای یک سوال باقی می ماند که اگر خداوند به همه چیز مطلع هست و اسرار ما را می داند پس چرا ما را آزمایش می نماید؟
در پاسخ این اشکال باید گفت که :
آزمایش الهی فقط برای شناخت ما انسانها نیست بلکه حداقل اثری که این آزمایشات دارد تقویت ایمان مومنین و شناخت خالصین و نا خالصین نزد مومنین است..
و علاوه بر اینها باید گفت:
بر فرض که خداوند مومنین خالص خود را می شناسد اگر آنها را بدون عمل وارد بهشت و رحمت خود نماید در اینصورت دیگر برتری انسان بر فرشتگان وجود نخواهد داشت!
چرا که برتری انسان از فرشتگان به خاطر عمل ارادی انسان هست...
و کاملا عکس همین قضیه برای کفار هم صدق می نماید.یعنی امکان ندارد خداوند به صرف دانستن اینکه شخصی بدکار است و آن شخص هنوز عملی ازش سر نزده او را عقاب نماید!

ایمان بیشتر ؛ بلاء و ابتلاء فراوان تر !!!

در حقیقت بلا و امتحان، نشان توجّه خدا به مؤمن است (1)

والا درباره عدّه‏ ای در قرآن می‏فرماید:

ذَرْهم یَاْکلوا و یتمتعواللَّه کالا نعام(2)

ای پیامبر آنان را رها کن!تا بخورند و بهره ببرند، همانند چارپایان !

به هر صورت بلاء مرحله‏ ای از سیر و سلوک مؤمن و تربیت الهی اوست و دو خاصیّت دارد:

1. نقطه ضعف را بر او آشکار می‏کند

2. او را از شرک ها جدا کرده و ناتوانی تکیه ‏گاه های دیگر را تجربه می‏کند و به توحید و اتکال خالصانه به حق می‏رساند.

بلاء و امتحان مثل کوره ‏ایست که شی‏ءِ را تافته می‏کند و ناخالصی ‏اش را می‏گیرد.

این امتحان در 5 چیز تصویر شده است:

«لنبلوّنکم...؛ حتماً شما را می‏ آزمائیم.» با چیزی از: (3)

1. ترس

2. گرسنگی

3. نقص اموال

4. نقص جانی

5. ثمرات و میوه‏ های زندگی

---------------------------

1) در حدیثی نیز آمده است که بلاء برای دوستی است (اصول کافی)

2) ترکیب دو آیه، سوره حجر، آیه 3 و سوره محمّد«صلی الله علیه وآله»، آیه 12

3) سوره بقره، مفاد آیه 155


 

به طور کلی بلاء و مصیبت و رنج به سه بخش تقسیم می شود:
1. بلاء و مصیبت به هدف آزمایش و امتحان: برخی از بلاها و مصیبت ها برای آزمون انسان است تا صبر و استقامت و شکیبایی او به منصه ظهور گذاشته شود.
خداوند در قرآن کریم می فرماید: «ما کانَ اللّهُ لِیَذَرَ الْمُوءْمِنِینَ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتّى یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ»؛ «خدا بر آن نیست که شما مؤمنان را بدین حال که اکنون دارید رها کند (بلکه می آزماید) تا ناپاک را از پاک جدا سازد». (آل عمران، آیه 179).
2. بلاها و مصیبت هایی که به عنوان کفاره گناه مؤمن، موجب ریزش گناهان اوست و خداوند در قرآن می فرماید: «فأخذناهم بذنوبهم» آنها را به خاطر گناهانشان دچار سختی و بلا نمودیم.
3. بلاها و مصیبت هایی که برای ترفیع درجه و ارتقاء کمالات انسانی است، مانند بلاها و مصیبت هایی که به انبیاء و اولیاء عظیم الشأن وارد می شد.
امام علی(ع) می فرمایند: «ان البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للانبیاء درجه» بلا برای ستمگر تأدیب است و برای مؤمن امتحان و برای پیامبر، مقام و درجه است.(ترجمه میزان الحکمه، ج 2، ص 583، محمد محدی ری شهری، انتشارات دارالحدیث، قم).

بنابراین چنین نیست که هر کس مبتلی به مصیبت و بلائی باشد به خاطر گناهان او بوده است بلکه ممکن است علل دیگری داشته باشد.
نکته شایان ذکر این است که: برای آگاهی از دیدگاه دین اسلام پیرامون موضوعی، باید تمام متون و نصوص دینی پیرامون آن موضوع را با هم ملاحظه کرد ونتیجه قطعی را پس از ارزیابی کلی، بیان نمود.
در مورد این روایتی که از پیامبر اسلام(ص) بیان شد که البته صحیح آن چنین است: «هیچ بیماری یا دردی نیست که به مؤمن برسد، مگر این که کفاره گناه او باشد»(ترجمه میزان الحکمه، ج 11، ص 5209، محمدی ری شهری، انتشارات دارالحدیث قم).

حکمت و آثار بلا

امام جعفر صادق علیه السلام می فرماید:

اذا اَحَبَّ اللّهُ عبداً غَتَّهُ بالبلاءِ غَتّاً و اَنَا وَ اِیّاکم یا سُدِیر لَنُصْبِحُ به و نُمسی.

اگر خداوند، بنده را دوست بدارد، او را در بلا غوطه ور می سازد؛ غوطه ور ساختنی! و ما و شما ای سُدیر، صبح و شب ما بر آن است.

چون خداوند پیامبران را بیشتر از دیگر انسان ها دوست داشته، بلاهای وارده بر آنان نیز از دیگران بیشتر بوده است.

امام صادق علیه السلام در جایی دیگر به این حقیقت این گونه اشاره می کند:

اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ بَلاءً الْاَنْبِیاءُ ثُمَّ الَّذینَ یَلُونَهُمْ ثُمَّ الْاَمْثَلُ فَالْاَمْثَلُ.

بیشترین بلاها را در میان مردم، پیامبران داشتند، بعد دوستان آنها و بعد هر که به پیامبران شبیه تر باشد، به میزان شباهت به آنان، از بلای بیشتری بهره مند خواهد شد.

از طرف دیگر برخی روایات، نبودن بلا در زندگی شخص را نشانه خشم خداوند دانسته اند. رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید: «خداوند دشمن دارد فردی را که در بدن یا مالش دچار بلا و آفت نشود.» امام زین العابدین علیه السلام نیز می فرماید: «نمی پسندم که فردی در دنیا، در عافیت کامل بماند و مصیبتی به او نرسد».

پس بنابراین بلا، نشانه محبت خدا و هدیه خدا به دوستانش است.

[ ۱۳٩۱/٦/۱٥ ] [ ۱۱:۱٧ ‎ق.ظ ] [ مبینا.صوفیان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم «اِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ و َیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا» همانا این قرآن‏، به راهى که استوارترین راه‏هاست‏، هدایت میکند؛ و به مؤمنانى که اعمال صالح انجام می‏دهند، بشارت مى‏دهد که براى آنها پاداش بزرگى است‏. (اسراء /9) هدف از ایجاد این وبلاگ قرآنی، که قرآن کتاب الهی و سخن «دوست» است و در پوست وخون مسلمانان ریشه دوانیده و پاسخ همه سوالات بشری را در طول تاریخ با صراحت و آشکارا داده شده و همیشه راهنما و هدایتگر دوستداران راه حقیقت و آرامبخش زندگی انسانها بوده و هست . پس شایسته است که ما از این نور هدایت روشنی جوییم و به آن رو آوریم و امیدوارم مطالب خوبی در این وبلاگ کسب نموده و دعای گوی این بنده حقیر باشید.
موضوعات وب
صفحات اختصاصی
امکانات وب